torsdag 15 juli 2010

Genomgång av Olivia

Olivia verkar frisk i skrovet. Kölstocken och bottenstockarna ser hela ut och verkar vara fria från röta. Inga bord är ruttna men tre stycken har ganska stora torrsprickor. Två av dessa sitter i aktern, så de är ganska raka, men det sista bordet är ganska böjt eftersom det sitter i fören. Om dessa sprickor går igen vid sjösättning är svårt att säga men för att vara på den säkra sidan skall de kanske bytas. De flesta spant ser fina och hela ut, men två stycken intill varandra är knäckta på exakt samma ställe just vid det spruckna bordet i aktern. Dessa spant skall bytas ut innan de spruckna borden byts.










Däcket är helt slut och måste läggas om. Skall jag lägga ett dukat däck eller skall jag lägga ett nåtat och fernissat däck, det är den stora frågan. Synpunkter på det mottages med tacksamhet. Många båtar av den här typen har dukat och vitmålat däck och det är ju praktiskt. Ruffen blir då helt tät men man kan tycka att det inte är lika snyggt som ett fernissat däck. Olivia har inga spår av någon däcksduk men hela däcket består av spontade smala ribbor utan varken mittfisk eller skarndäck. Dessutom finns spår av vit färg på spikskallarna. Hur kan det ha sett ut från början, det är frågan.










Rutramarna är tyvärr krossade och avbrutna så de måste renoveras. En tidigare ägare fick haveri på sin täckställning en vinter med mycket snö.











Motorn är en Albin AL23 i okänt skick. Antingen kan den renoveras eller så får man skaffa en annan likvärdig motor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar