torsdag 15 juli 2010

Införskaffning av ruffbåten

Vem gillar inte utseendet av en Petterssonbåt? Det klassiska örat, de små ventilerna till ruffen och de i övrigt vackra linjerna är något helt fantastiskt i båtväg, finns det något vackrare?

Kravellbyggt mahognyskrov är vanligast, och det är ju väldigt vackert, men jag är också tilltalad av enkelheten i ett klinkbyggt skrov. Man sover ju så gott i en klinkbyggd båt till ljudet av kluckande vågor mot klinken.

Sommaren 2009 dök en annons upp på facebook, en annons som nästan gjorde mig sjuk. Där var båten jag längtat efter. Den såg ut som en Petterssonbåt men den var byggd av furu och den var byggd i klink. Viken fantastisk kombination, den båten ville jag verkligen ha.

Enkelheten och folkligheten i det klinkbyggda furuskrovet i kombination med de Petterssonliknande egenskaperna som ruffbåtarna på den tiden hade var för mig en oslagbar kombination.

Furu är lättare att få tag på vid reparationer, billigare i inköp och inte minst så är linoljad furu minst lika vackert som mahogny. Ruffbåten har tyvärr fått stå tillbaka för den mycket fulare - men kanske mer praktiska - kabinbåten, först i mahogny och senare även i plast. Tänk er att välja mellan en kabinbåt i mahogny och en ruffbåt i furu - för mig är valet självklart.

Efter att ha tittat på båten några gånger, fixat en båtplats på tomten samt ordnat med kranbil till hemtransporten så var båten till sist min och befann sig hemma på min tomt. Gissa om jag var glad.

Här lyfter vi ombord henne på lastbilen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar